Jak cestovat vlakem po ČR levně a pohodlně

05.10.2017

Následující text rozhodně neberte jako reklamu na vlakovou dopravu nebo snad některého dopravce, jen jsem shrnula možnosti, jaké dnešní doba ve vlakové dopravě nabízí. A že se vyplatí před jízdou vlakem aspoň trošku pátrat!

Znám spoustu lidí, co bez auta nezvládnou ani návštěvu obchodu 200 metrů od bydliště, takže představa cestování vlakem nebo autobusem je pro ně šílená. Ale věřte, že v mnoha případech, zvlášť pokud víte, jak nakupovat, vás to vyjde daleko levněji než cesta autem. Samozřejmě když s sebou netáhnete deset tašek a nejedete do nějaké pr.... zapadlé vesničky, kam není skoro žádné dopravní spojení.

Od doby, co jsme si koupili auto, využíváme k cestám právě to, zejména z časových důvodů a taky prostorových - ale zase táhnout pyšně tři košíky hříbků ve vagoně plném obdivujících cestujících má svoje kouzlo :). Vlak využívám hlavně při výletech za a s Janou. Už jsme se obě docela naučily využívat možností, které dnešní doba ve vlakové dopravě nabízí, takže vám je tady trošku představím. Na trhu je dnes více dopravců, já upřednostňuji vlaky společnosti Regiojet a pak samozřejmě Českých drah, takže popíšu možnosti u těchto dvou společností:


Regiojet

Žluté vlaky společnosti Student Agency určitě znáte. Byly prvním konkurentem Českých drah, který před lety konečně zamával s monopolem a hlavně cenami a kvalitou služeb národního dopravce. Jezdím s Regiojetem moc ráda už proto, že mám v ceně kafe, noviny, mám své místo zarezervované a nikdo mi nezasedne, vlaky nejsou přeplněné a ceny za jídlo jsou velice slušné. Nevýhoda je ta, že v určitý čas a den jsou ceny vyšší, nemají nastavené slevy jako u ČD a hlavně jezdí jen na hlavních tratích.

Tento dopravce nabízí několik druhů míst - lowcost, standard, relax, business. Nebudu to popisovat podrobně, to si můžete najít na jejich stránkách, já využívám standard, kde mám v ceně kafe, vodu a nějaké čtivo. A také využívám kreditovou jízdenku, se kterou mám cestu ještě levnější. Funguje to jako elektronická peněženka, nabijete ji nějakou částkou a postupně z ní platíte jízdné. Nevýhoda - peníze máte "zablokované" na kartě a nemůžete je použít na něco jiného, výhoda - když někam cestujete, jen si zarezervujete jízdu a nemusíte se štvát s placením, prostě se to strhne samo. A pak samozřejmě ta lepší cena.

Dám příklad - cesta z Olomouce do Pardubic, vlak ve čtvrtek v 15:56, kupé standard: cena bez kreditové jízdenky je 159 Kč, s ní pak 127 Kč. Kdybyste jeli v pátek ve stejnou dobu (největší špička), bez kreditu zaplatíte 189 Kč, s kreditovou jízdenkou 151 Kč. A jen namátkově, např. v úterý v 11:56 za stejný typ kupé a na stejné trase zaplatíte 129 Kč a s kreditovou jízdenkou 103 Kč. Tady vidíte nejen rozdíl při použití kreditové jízdenky, ale zejména pak rozdíl v ceně v závislosti na času odjezdu.


České dráhy

Když jsem ještě jezdila do školy do Hradce Králové každý pátek, nenáviděla jsem jízdu zpět v pátek odpoledne - totálně přeplněné vagony, mnohdy nacpané uličky, že člověk neměl šanci se prorvat ani na záchod. Jednou nějaký naštvaný cestující seřval průvodčí, že vozí lidi jak dobytek na porážku...a někdy to tak opravdu vypadalo.

Časem jsem přišla na chuť elektronickému objednávání jízdného a hlavně rezervaci místa v ceně! Sice jsem jednou musela vyhodit z mého místa starou paní a spolucestující na mě koukali jako na vraha, ale místo bylo prostě moje, každý může přece využít rezervace.

České dráhy nabízí různé druhy slev, největší problém je ale většinou na osobních přepážkách na nádraží, protože bez zeptání vám málokterá prodavačka sama slevu nabídne - a pokud se mýlím a už konečně ČD vše pochopily a instruují své zaměstnance o nabízení slev zákazníkům, tak mi dejte vědět, ráda se nechám vyvést z omylu :). Já teda na přepážkách nakupuju minimálně, zaprvé protože se vyhnu čekání ve frontě, zadruhé z domu je to prostě pohodlnější a rychlejší a zatřetí proto, že jsem registrovaná na jejich stránkách a ceny za všechny nakoupené lístky přes internet se mi pěkně načítají a můžu si za ně pak vybrat nějaké bonusy. Ale teď zpět ke slevám.

In karta - slevová karta v hodnotě až 25/50/100 % slevy na jízdném v 2. třídě se vyplatí zejména tehdy, pokud cestujete dost často. Když jsem jezdila do Hradce, taky jsem slevu IN 25 měla, ale už je to delší dobu, takže tehdejší cenu netuším. Teď stojí na 3 roky 990 Kč, pokud jste navíc mladý člověk do 26 let, pak vás bude stát jen 490 Kč na stejnou dobu.

Získat slevy nemusíte jen na častější cestování, i jen třeba na jeden výlet je dobré vědět, co máte kupovat. Pokud budete cestovat vlakem na hlavních tratích, pak se vyplatí podívat se na Akční jízdenku - na trase Olomouc - Pardubice stojí 140 Kč. Lze ji využít kdykoliv během jednoho dne, není třeba jet jedním konkrétním vlakem, ale kterýmkoliv 2. třídou. Právě jsem zjistila, že existuje také Superakční jízdenka - ta je ale vázána na konkrétní vlak a je jen na určitých tratích - třeba právě na trati Olomouc - Pardubice vyjde na 95 Kč. Pokud vím dopředu, kdy a kam pojedu, pak stojí za zkouknutí také Včasná jízdenka, kdy na stejné trase pak může stát jízdné 129 Kč, pokud ještě není tento typ jízdenky vyprodán a kupujete ji s časovým předstihem (čím dříve před jízdou kupujete, tím je většinou ještě levnější). Včasnou jízdenku lze zakoupit na přepážce na nádraží jen maximálně den předem (na internetu ale i chvíli před odjezdem, pokud není pro určitý čas vyprodaná), akční jízdenku pak mohu normálně koupit i na nádraží třeba pět minut před odjezdem vlaku. Eshop ČD mi nenabízí možnost podívat se na cenu obyčejné jízdenky bez slev, jen ukazuje akční za 140 Kč, protože je zrovna tato trasa na hlavním tahu. Když to shrnu, vím, že nejdražší jízdenka do Pardubic mě vyjde na 140 Kč a že cesta může být ještě levnější, pokud budu vědět konkrétní vlak, kterým pojedu, případně aspoň dopředu den odjezdu. A když jízdenky objednávám přes internet, mám ještě možnost rezervace konkrétního místa zadarmo k ceně jízdenky. Takže víte, že si prostě i v pátek odpoledne sednete!

Ale co když necestuji po krajských městech, ale jedu třeba za Janou na výlet do Brandýsa nad Orlicí? Stojí za to se mrknout právě na slevové jízdenky, atd., jestli náhodou nevyjde lépe zakoupit lístek až do následujícího většího města. A ono opravdu vyjde! - obyčejná jízdenka do Brandýsa stojí 152 Kč a já přece vím, že "nejdražší" akční jízdenka až do Pardubic (tj. ještě několik stanic za Brandýsem) stojí 140 Kč. A takto to funguje u různých měst, jen je třeba věnovat chvíli hledání a počítání.

A tímhle výčet možností cestování s ČD ještě nekončí - třeba pokud chcete cestovat po kraji nebo o víkendu a taky ve více lidech. Existuje skupinová víkendová jízdenka, na kterou můžete jet až v 5ti lidech (z toho max. 2 dospělé osoby a max. 3 děti do 15ti let) po celé republice o víkendech a svátcích za 679 Kč. Pokud byste jeli jen po krajských tratích, zaplatíte od 229 Kč do 319 Kč v závislosti na konkrétní kraj, a platí to na cestování po jeden celý den, od 0:00 do 24:00, a to po tratích, které jsou specifikované na stránkách Českých drah - většinou to je od a do okrajových měst sousedních krajů - tady je odkaz. Například cesta dvou dospělých osob z Olomouce do Jeseníku a zpět vyjde na 269 Kč (a to lze jet už z Valašského Meziříčí až do Zlatých Hor za stejnou cenu!). Jedna cesta jednu osobu tak vyjde na nějakých 68 Kč - a ještě míň, pokud s sebou máte i ty tři děti. Obyčejná jízdenka z Olomouce do Jeseníku stojí 160 Kč a včasná jízdenka od 109 Kč. Pokud byste požádali jen o klasickou zpáteční skupinovou obyčejnou jízdenku, zaplatili byste za obě osoby na obě cesty 532 Kč. Pro cestu o víkendu s rodinou po kraji je tohle určitě nejlepší možnost, tedy pokud zrovna nepřejíždíte jen pár km. Poslední sobotu v září je navíc Den železnice, kdy můžete na tuto jízdenku jet až v 5ti osobách bez omezení věku. My jsme z toho už udělali tradici a jezdíme v tento den skoro každý rok do Jeseníků na houby a při rozpočítání na jednoho pasažéra (pokud je nás 5) máme jednu cestu za luxusních 26,90 Kč :).

Samozřejmě jde takto využít i tzv. síťovou víkendovou skupinovou jízdenku, tedy celorepublikovou. Když bychom jeli ve dvou lidech v sobotu z Olomouce do Sušice, stála by nás dnes cesta 679 Kč (v roce 2014 jsme tak jeli a bylo to tehdy, tuším, 600 Kč), bez slev za použití skupinové jednosměrné by to bylo za 1045 Kč. Vyplatí se nad tím přemýšlet!

Jako regionální i síťovou nabízí České dráhy i celodenní jízdenku, kdy ji můžete použít i ve všední dny, ale pouze pro jednu osobu. Celorepubliková stojí 579 Kč a regionální pak od 159 do 239 Kč v závislosti na konkrétní kraj. Platí pro ni v podstatě stejné trasy jako u víkendové skupinové, takže můžete jezdit po kraji neomezeně po celý jeden den od 0:00 do 24:00 vlaky 2. třídy. Tato jízdenka se vyplatí hlavně na delší cesty v týdnu pro jednu osobu.

A všechny tyto slevy jdou kombinovat nebo nakupovat třeba dva sousedící kraje - například na výlet z ValMezu do Kutné Hory a zpět o víkendu s partnerem a dvěma dětmi dáte 538 Kč (skupinová víkendová regionální jízdenka pro Olomoucký kraj za 269 Kč a Pardubický také 269 Kč), jen tak namátkou, pokud to jsou děti do 6ti let, jízdné bez slevových jízdenek by vyšlo na 1257 Kč. Pěkný rozdíl, že? :)

Stejně jako Regiojet nabízí České dráhy možnost nabití elektronické peněženky a následujících plateb jízdného z ní. Ale na rozdíl od prvního jmenovaného nezískáte (tedy aspoň prozatím) žádné cenové zvýhodnění, jen pohodlnost při nákupu. Pro chytré telefony existuje aplikace Můj vlak, kde po přihlášení můžete nakupovat jízdenky a místenky a také pak předkládat jízdenku průvodčímu přes QR kód (to je takový ten velký černobílý čtverec s několika čtverečky uprostřed).

Jak jsem již na začátku zmínila, registrace na eshopu ČD nabízí ještě další výhody. Za nákupy se vám načítají body (cca 1 bod za každých 10 Kč, tj. lístek za 129 Kč vám přinese 12 bodů), které pak měníte za odměny - je tam jak vstupné do muzeí a divadel, tak i třeba víkendová skupinová jízdenka nebo roční karta IN 25. Já mám dnes 497 bodů, které jsem získala během necelých tří let občasného jezdění na výlety a na návštěvy kamarádů v Praze, Hradci Králové, atd. Za vstup do muzea upotřebíte třeba jen 10 bodů, za skupinovou víkendovou regionální jízdenku 150 bodů a za takovou roční IN kartu 400 bodů. Takže já mám ušetřeno na tři jednodenní víkendové výlety pro dva do Jeseníků :)

Závěrem

Dále jde ještě v některých místech republiky využívat integrované regionální dopravy, kdy se prodejci provozující vlakovou i autobusovou dopravu spojili do jednoho systému a nabízí pak společné tarifní ceny. Pokud jste z Královéhradeckého nebo Pardubického kraje, stojí za to kouknout na stránky systému IREDO, u nás v Olomouckém kraji pak funguje IDSOK.

Kromě Regiojetu a Českých drah najdete na českých železničních tratích i další dopravce (když nemluvím o malých provozovatelích na krátkých místních tratích) - LEO Express, Arriva Morava, a další. S Leem jsem jela jen několikrát a vůbec mě nenadchl (ale náš táta do Prahy jezdí snad jen s ním a nemůže si ho vynachválit), Arrivu jsem potkala na nádraží poprvé poměrně nedávno, ale rozhodně mám v plánu tohoto dopravce ozkoušet.


Možná to dle výše popsaného vypadá, že využívám nejvíce Českých drah. V podstatě ano, ale to jen proto, že můj oblíbený Regiojet má svůj rozsah dost omezený. Do Hradce Králové většinou jezdím žlutým vlakem s přestupem v Pardubicích na vlak ČD, miluju kávu v Regiojetu a to pohodlí, klid, nepřecpané uličky a vždy čisté záchody. Ale když je cena výrazně vyšší než jakákoliv slevová jízdenka od ČD, prostě holt koukám na peníze a vezmu jízdenku ČD s místenkou přes internet. Pokud jedeme někam vlakem s eL, pak většinou o víkendu a na skupinovou víkendovou jízdenku od Českých drah.

Tak co, zkusíte někdy nechat auto doma a vyrazit na výlet vlakem? :)

- eM -

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky